انواع لنت ترمز خودرو

لنت ترمز چیست؟

به عبارت ساده تر، قطعه ای که فشار و اصطکاک لازم را روی دیسک های ترمز اعمال می کند و باعث می شود خودرو ، متوقف شود . در بیان فنی تر توضیح می دهد که آنها در واقع صفحات پشتی فولادی هستند ، با یک ماده مبتنی بر اصطکاک که به سطح آنها متصل است. این اصطکاک برای تبدیل انرژی جنبشی و حرارتی خودرو استفاده می شود.
دو تا از آنها در کالیپر ترمز قرار دارند و سطوح اصطکاک آنها به سمت دیسک است. هر زمان که ترمز فشرده می شود، کالیپر این جفت لنت را روی دیسک چرخان می بندد و – به طور جادویی – بسته به فشار وارده، خودرو کند می شود یا کاملاً متوقف می شود. عدم وجود لنت ترمز کافی ، منجر به فرسودگی چرخ ها، کاهش قدرت ترمز و در نهایت سیستم ترمز آسیب دیده می شود.

انواع لنت ترمز
1 – لنت ترمز نیمه فلزی

شاید رایج‌ ترین نوع لنت‌ ترمز، مدل ‌های نیمه فلزی هستند که از 30 تا 65 درصد فلز تشکیل شده ‌اند. مواد اضافی می تواند شامل پشم فولادی، سیم و مس و غیره باشد.
لنت های نیمه فلزی در برابر گرما مقاوم هستند و در دیسک ها بسیار راحت تر از معادل سرامیکی خود هستند. آنها معمولاً ارزان ‌تر هستند و وقتی حدود 60٪ فلز وجود دارد ، خود را تبدیل به ترمز های شدید در یک مسیر طولانی از جاده یا مسیر می‌ دهند.
در واقع لنت ترمز نیمه فلزی شاید بهترین گزینه برای خودروهای مسابقه ای با عملکرد بالا باشد. اگر وسیله نقلیه ای دارید که سرعت 0-60 مایل در ساعت را در یک فلاش انجام می دهد، این نوع لنت ترمز مناسب شماست. مانند همه لنت ترمز ها، در این مورد نیز ، یک واکنش نامطلوب به دمای شدید و پایین وجود دارد. از بردن او برای چرخش بر روی یخ یا در مکان هایی با دمای بسیار پایین، اجتناب کنید.
2-لنت ترمز سرامیکی

اگر مجموعه ای از لنت های سرامیکی داشته باشید ، احتمالاً صاحب یک ابر خودرو خواهید شد. شاید بگویید چرا برای این نوع لنت ترمز باید هزینه کنید؟ در حقیقت، آنها ترمز بسیار خوبی برای شما ایجاد می کنند و گرمای تولید شده توسط شدیدترین ترمز ها و شدیدترین توقف ها را جذب می کنند.
این لنت‌ ها که از الیاف سرامیکی و مواد پرکننده مشابه تشکیل شده ‌اند، تمیزتر و بی‌ صداتر از سایر لنت های موجود هستند. دوام بیشتری دارند و به ویژه از لنت های ارگانیک بهتر عمل می کنند.
یک ایراد عمده این نوع لنت ترمز این است که چقدر طول می کشد که آنها به دمای مناسب کارکرد (حرکت) گرم شوند.بنابراین، در حالی که لنت ‌های سرامیکی برای مسابقات رالی ایده ‌آل هستند، اما زمانی که در یک خودروی معمولی نصب می ‌شوند بی ‌معنی هستند.
3- لنت ترمز NAO با فلز کم

ترمز بهتر با گزینه NAO Low-Metallic، حاصل فرمول آلی مخلوط با 10 تا 30 درصد مس یا فولاد است. این فرمول مطمئناً به انتقال گرما کمک می کند. با این حال آنها در بخش لنت ترمز های پر سر و صدا هستند، و همچنین به خاطر فلز اضافه شده می توانند مقدار زیادی گرد و غبار ایجاد کنند.
4- لنت ترمز ارگانیک غیر آزبست

همانطور که از نام آن پیداست این لنت ترمز از مواد عمدتا ارگانیک ساخته شده است. البته همیشه اینگونه نبوده است. در واقع زمانی وجود داشت که لنت ها از آزبست ساخته می‌شدند، فقط برای این که ماده معدنی به دلیل نگرانی ‌های بهداشتی و ایمنی، توسط ترکیبات دیگر جابجا شود.
لنت ترمز ارگانیک غیر آزبست، نرم‌تر و نسبتاً بی‌صدا است و نسخه‌ های جدیدتر ممکن است شامل فیبر شیشه، لاستیک یا کولار باشند، البته می توانند دارای رزین ‌هایی مانند سلولز هم باشند.
لنت‌ های ارگانیک غیر آزبستی علیرغم روان تر بودن روی دیسک‌ های ترمز، سریع دچار سایش می‌ شوند و فقط برای رانندگی روزانه در جاده مناسب هستند. گزینه کولار فوق الذکر ، علیرغم اینکه گران ترین است ، حداقل دارای معایب کمتری است.

 

https://renaultraghebi.com


برچسب‌ها: ،

بازدید:

[ ]