سریع ترین حیوانات جهان کدامند؟

شاید یوزپلنگ در گروه سریع ترین موجودات خشکی قرار بگیرد، اما بی شک جانوران دیگری هم در دریا و آسمان وجود دارند که در قلمرو خود جزء سریع ترین ها هستند.
شاهین | Peregrine Falcon
سریع ترین حیوان در جهان شاهین است. هنگام پرواز به صورت افقی، مانند اکثر پرندگان، قادرند سرعت خود را به 88.50 کیلومتر در ساعت برسانند؛ اما وقتی شیرجه می روند، همه محاسبات بر هم می خورد.

در زمان شیرجه رفتن می توانند با جمع شدن در بال ها و سقوط، طعمه خود را با دقت حیرت انگیز و سرعتی بالغ بر 321.86 کیلومتر (200 مایل) در ساعت شکار کنند. برای اینکه تصوری از سرعت 321.86 کیلومتر در ساعت داشته باشید، می توانیم آن را با بادهای سطح طوفان مقایسه کنیم.

در یک طوفان دسته 5 (کشنده ترین نوع)، شدیدترین وزش باد طوفان ممکن است به حدود 200 مایل در ساعت برسد (اگرچه اکثر آنها هرگز به این سرعت نمی رسند).

حال تصور کنید که می توانید با این سرعت پیش بروید در حالی که از هزاران فوت دورتر هدف بگیرید، مانور دهید و روی هدفی که به سمت شما می آید فرود بیایید.

برای کنترل این سرعت های بالا، شاهین در بینی خود سازگاری های ویژه ای دارد که به آنها امکان می دهد با چنین سرعت بالایی نفس بکشند.
عقاب طلایی | Golden Eagle
عقاب طلایی بزرگترین پرنده شکاری در آمریکای شمالی بوده که طول بال های غول پیکر آن بین 6 تا 8 فوت می باشد که تقریبا بیش از دو برابر طول بدن آنهاست و همین موضوع است که در میان سریع ترین حیوانات جهان قرار گرفته است.

این پرندگان سریع، ماهی و جانوران کوچک را شکار می کنند و قادر به حمل تقریبا 3 برابر وزن خود هنگام شکار هستند. عقاب طلایی هنگام پرواز در آسمان می تواند به سرعت چشمگیر حداکثر 51 کیلومتر در ساعت دست یابد.

آنچه شگفت آورتر است اینکه سرعت آنها در زمان شکار بیشتر می شود. این پرندگان باشکوه می توانند با سرعتی حداکثر 241 کیلومتر بر ساعت در هنگام شکار، شیرجه بروند. گویا آنها برای پرواز در ارتفاعات زیاد و سرعت خارق العاده خود شناخته شده هستند.
نوعی پرستو | Spine Tailed Swift
Spine.tailed Swift پرنده ای مهاجر است که در آسیای میانه و جنوب سیبری تولید مثل می کند و در جنوب قاره هند، آسیای جنوب شرقی و استرالیا، زمستان را می گذراند. سرعت این پرنده می تواند تا 170 کیلومتر در ساعت نیز برسد.

این سوئیفت ها از پاهای کوتاه خود فقط برای چسبیدن به سطوح عمودی استفاده می کنند و آشیانه شان را در شکاف صخره ها یا درختان توخالی می سازند. Spine.tailed Swift گونه های نادری از پرندگان هستند؛ اما وجود آنها تا غرب نروژ، سوئد و انگلیس نیز ثبت شده است.
آنها از حشرات کوچک و پرنده مانند سوسک، مگس، زنبور و پروانه تغذیه می کنند.
مرغ دله | Frigate Bird
مرغ دله از نظر زیست بوم به آمریکای جنوبی تعلق دارد. این نوع پرنده دارای بال های بسیار بلند و باریکی است که طول آن گاها به 2.3 متر (تقریباً 8 فوت) می رسد.

آنها با سرعتی معادل 152 کیلومتر در ساعت پرواز می کنند، که این ویژگی را مدیون طول بلند بال ها نسبت به وزن شان هستند. این سرعت به آنها کمک می کند تا طعمه را از دیگر پرندگان بربایند.

زیر شکم پرنده ماده، سفید و نرها یک کیسه گلوله ای قرمز مشخص دارند، که آنها را در طول فصل تولید مثل برای جذب ماده ها متورم می کنند.

این مرغ ها قادر به هفته ها پرواز موافق با جریان باد هستند، بیشتر روز را در پرواز برای شکار غذا می گذرانند و شب ها روی درختان یا صخره ها می روند. طعمه اصلی آنها ماهی و ماهی مرکب است.
غاز سیخ بال | Spur Winged Goose
غاز سیخ بال یک پرنده آبزی بزرگ است که در تالاب های سراسر آفریقا یافت می شود و بزرگترین گونه غاز در جهان بشمار می رود. این پرندگان که در خانواده اردکیان دسته بندی می شوند، اجتماعی هستند و اغلب در گروه های 50 تایی دیده می شوند.

طول آنها می تواند بین 30 تا 45 اینچ و وزن شان تا 7 کیلوگرم باشد. همچنین فاصله بین بال های آنها از 1.5 تا 2 متر متغیر است. با حداکثر سرعت 141 کیلومتر در ساعت، غاز سیخ بال سریع ترین غاز در جهان شناخته می شود.

این پرندگان به وسیله شکار کنترل نشده، تهدید می شوند و در نیجریه در طب سنتی ارزش دارند.
یوزپلنگ | Cheetah
یوزپلنگ سریع ترین حیوان در جهان نیست، اما سریع ترین حیوانات خشکی است. آنها می توانند فقط در 3 ثانیه از حالت ایستاده به بیش از 96 کیلومتر در ساعت برسند و قادرند سرعت خود را تا 120 کیلومتر در ساعت نیز افزایش دهند.

یوزپلنگ چنین سرعت هایی را فقط در مسافت های کوتاه حفظ می کند. آنها علاوه بر عضلات فوق العاده، سوراخ های بینی بزرگی دارند که اجازه می دهد اکسیژن به سرعت استشمام شود.

قلب و ریه بزرگ یوزها با هم کار می کنند تا اکسیژن را به طور موثرتری در بدن گردش دهند تا به سرعت آنها کمک کند. یوزپلنگ دارای استخوان های یقه کوچک و تیغه های شانه ای عمودی است که به استخوان یقه متصل نیستند، همچنین لگن هایی دارند که روی ستون فقرات انعطاف پذیر می چرخند.

این سازگاری های ساختاری باعث می شود که گام های طولانی تری بردارند، سریع تر شتاب بگیرند و چرخش های تیزتری نسبت به گربه سانان بزرگ دیگر داشته باشند.

بادبان‌ ماهی | SailFish
برخی از کارشناسان، بادبان ماهی را با سرعت 109 کیلومتر بر ساعت سریع ترین حیوان دریایی در اقیانوس ها می دانند. این ماهی بومی منطقه آتلانتیک، هند و اقیانوس آرام است و با باله بادبان مانندش که تقریباً در تمام طول بدن آبی – نقره اش گسترده شده، به راحتی شناسایی می شود.
فک فوقانی بادبان ماهی بسیار طولانی تر از فک پایین آن بوده و یک نوک متمایز و شبیه به نیزه دارد که از آن برای بریدن ماهیان بزرگتر استفاده می کند.

آنها غالباً به صورت گروهی یافت می شوند و از ماهی های کوچکتر، سخت پوستان و سرپایان (هشت پا، ماهی مرکب و ماهی های دریایی) تغذیه می کنند. صید این ماهی در اقیانوس اطلس ممنوع است.
شاخ‌ چنگالی | Pronghorn Antelope
شاخ چنگالی حیوانی که با نام علمی Antilocapra Americana به معنی بز “آنتیلوپ آمریکایی” شناخته می شود، می تواند مسافت بسیار طولانی را با سرعت حدود 88.51 کیلومتر در ساعت بدود و خود را در میان سریع ترین حیوانات جهان قرار دهد.

آنها تنها عضو بازمانده از یک خانواده باستانی هستند که قدمت آن به 20 میلیون سال پیش بر می گردد. برخلاف سایر حیوانات پر سرعت، آنها می توانند مسیری طولانی را بدون خستگی طی کنند.

حتی اگر یوزپلنگ ها از این حیوان سریع تر باشند، باز هم نمی توانند مثل شاخ چنگالی مسافت زیادی را بدون وقفه بدوند. این حیوانات که تا ارتفاع 91 سانتی متر رشد می کنند، دارای پاها و شانه های بسیار قوی هستند و به طور معمول ساحل رودخانه ها و علفزارها را به عنوان مقصد مهاجرت بر می گزینند.

https://bestfarsi.ir/


برچسب‌ها: ،

بازدید:

[ ]