نقش ویتامین ها در چاقی بدن

کمبود ویتامین ها چگونه باعث چاقی می شود؟

 

در مورد دریافت ویتامین ها یک قانون کلی وجود دارد: کسانی که کمترین میزان مواد مغذی را دریافت می کنند، بیشترین وزن را دارند و کسانی که مواد مغذی بیشتری استفاده می کنند، وزن کمتری دارند.


اما دلیل این قانون چیست؟

 

کمبود ویتامین ها می تواند از طرق متفاوت روی سلامتی ما تاثیر بدی بگذارند. به عنوان مثال می توانند باعث خستگی شوند. وقتی شما خسته هستید، فعالیت بدنی خود را محدود می کنید و کارهای پر تحرک را انجام نمی دهید. تاثیر دیگری که کمبود ویتامین در بدن شما می گذارد، زیاد شدن اشتها است. در مرکز اشتهای مغز ما، گیرنده هایی وجود دارند که کمبود ویتامین را تشخیص می دهند و اگر این کمبود وجود داشته باشد؛ ما را به سمت غذا خوردن بیشتر هدایت می کنند. همچنین هوس های غذایی بیش از حد می تواند از علائم کمبود ویتامین باشد.


ویتامین هایی که کمبود آن ها موجب افزایش وزن می شود:


ویتامین D

با توجه به تحقیقات جدید افرادی که چربی شکمی و دور کمر بزرگ تری دارند، بیشتردچار کمبود این ویتامین هستند. نور خورشید، ماهی سالمون، شیر و ماست غنی شده، جگر گاو، قارچ، تن ماهی، غلات غنی شده و ... از مواردی هستند که ویتامینD را در بدن ما افزایش می دهند.


ویتامین A

هورمون های غده ی تیروئید نحوه ی استفاده ی سلول های بدن از انرژی را تنظیم می کنند. آن ها به طور مستقیم بر متابولیسم بدن اثر می گذارند. بنابراین یکی از موارد موثر در اضافه وزن، تیروئید کم کار است. کمبود ویتامین Aخطر کم کاری تیروئید و اضافه وزن را افزایش می دهد. کدو، کلم بروکلی، هویج، اسفناج، سیب زمینی، کره و ... منابع غنی از ویتامین A می باشند.

ویتامین B

استرس زیاد و طولانی مدت می تواند میل شما را در مصرف تنقلات و پرخوری بیشتر کند. ویتامین ب با کنترل استرس و افسردگی، نقش مهمی در کاهش میل به پرخوری دارد. غلات، گوشت قرمز، ماهی، مرغ، حبوبات، دانه ها، انواع آجیل و میوه ها و سبزیجات، منابع غذایی خوبی از ویتامینB هستند.

کولین نیز یک ماده ی شیمیایی شبیه به ویتامینB است که می تواند به کاهش چربی شکم کمک کند. اگرچه کولین یک ویتامین نیست اما یک ماده ی مغذی ضروری است.
ویتامین C

 

کمبود ویتامین C ممکن است به طور مستقیم روی کاهش وزن شما موثر نباشد. ولی می تواند نشان دهد که کالری مورد نیاز بدن شما از غذاهای سرخ شده یا نوشابه ها و غذاهای سرشار از قند تامین می شود. کمبود ویتامین C احتمال خستگی زیاد و کاهش ایمنی بدن را افزایش می دهد. میوه ها و سبزیجات منبع اصلی ویتامین C هستند.

کمبود برخی از عناصر و مواد معدنی هم در افزایش وزن تاثیر می گذارند. در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می کنیم.
پتاسیم

پتاسیم به طور طبیعی در تعداد زیادی از غذاها وجود دارد. این ماده مغذی نقش مهمی در دفع چربی شکم ایفا می کند. غذاهایی مانند: موز، اسفناج، سیب زمینی و آووکادو منابع سرشار پتاسیم هستند.


فیبر

معمولا غذاهای غنی از فیبر حجم بیشتری دارند و می توانند به مدت طولانی فرد را سیر نگه دارند اما با وجود کالری کمتر مانع از چاق شدن او می شوند. غلات، آجیل ها و دانه ها، کلم بروکلی، کلم و هویج دارای فیبر زیادی هستند.


روی

غالبا سالمندان و افرادی که دچار استرس هستند؛ کمبود روی دارند. این امر با تاثیری که بر حس چشایی می گذارد؛ باعث می شود شکر و نمک بیشتری در غذای خود استفاده کنند. با خوردن عدس، گوشت مرغ، زرده ی تخم مرغ و جو دو سر می توان مقدار این ماده ی معدنی را در بدن خود افزایش داد.

کلسیم

کمبود کلسیم باعث میل به مصرف شکر و نمک می شود. لبنیات، کنجد، دانه چیا، کلم و ماهی آزاد می توانند باعث جلوگیری از این اتفاق شوند.

آهن

کمبود آهن در زنان بسیار شایع است. آهن ناکافی، میل به خوردن گوشت را افزایش می دهد. گوشت، میوه های خشک، حبوبات و تخم کدو از منابع آهن هستند اما در میان آن ها منابع آهن گیاهی به راحتی جذب بدن نمی شوند. مصرف ویتامین ث در کنار منابع آهن گیاهی می تواند به جذب آن ها در بدن کمک کند.
منبع : https://fazelidiet.ir


برچسب‌ها: ،

بازدید:

[ ]