علت به وجود آمدن لکه‌های پوستی چیست؟

یا سلول‌های حاوی ملانین تفاوت دارد، رنگ پوست ممکن است متفاوت باشد. در اثر تحریکات درونی و بیرونی و افزایش سلول‌های رنگ‌‌ساز، لک‌های پوستی ظاهر می‌شود. عوامل مختلفی در این بین نقش دارد که از آن جمله می‌توان به اختلالات ژنتیکی، عفونت‌های موضعی، داروها، مواد‌شیمیایی، تغذیه و سوتغذیه، بدخیمی‌های پوستی، اختلال‌های هورمونی، بارداری و… اشاره کرد.

انواع لکه‌های پوستی
آکنه (Acne)

آکنه یک بیماری پوستی مزمن و التهابی است که باعث به وجود آمدن جوش‌های سر سفید، جوش‌های سر سیاه، کورک و کیست می‌شود. این جوش‌ها خطرناک نیستند اما باعث ایجاد اسکار (جای جوش) بر روی پوست می‌شوند. پوست انسان منافذی دارد که به غدد چربی در زیر پوست متصل است. فولیکول‌ها غدد چربی را به این منافذ وصل می‌کنند. فولیکول‌ها کیسه‌های کوچکی هستند که مایعاتی تولید و ترشح می‌کنند. این غدد، مایعات چربی به نام سبوم تولید می‌کنند. سبوم سلول‌های پوست مرده را از طریق فولیکول‌ها به سمت سطح پوست حمل می‌کند. یک موی کوچک از طریق فولیکول خارج از پوست رشد می‌کند. آکنه‌ها وقتی ایجاد می‌شوند که سر این فولیکول‌ها بسته شوند و چربی در زیر پوست ساخته شود. آنها معمولا بر روی صورت، پشت، سینه، شانه و گردن پدیدار می‌شوند. سبوم، مو و سلول‌های پوستی می‌تواند با یک پلاگین به صورت توده‌ای به هم وصل شوند. این پلاگین با باکتری آلوده می‌شود و در نتیجه متورم می‌شود. هنگامی که این پلاگین شروع به شکستن می‌کند آکنه‌ها ظاهر می‌شوند.
میلیا (Milia)

میلیا نام تخصصی برای برجستگی‌های سفید، سفت و کوچکی است که اغلب روی صورت ایجاد می‌شوند و در هرکسی با هر سنی ممکن است ایجاد شود. این برجستگی‌ها بسیار سمج هستند و هفته‌ها یا ماه‌ها و حتی بیشتر ممکن است روی پوست باقی بمانند. این عارضه به هیچ عنوان مضر نیست که بخواهیم به سرعت از شر آن‌ها خلاص شویم. راه‌های درست و غلط برای برداشتن آن‌ها وجود دارد که راه‌های غلط می‌تواند به پوست آسیب بزند. اگر قبلا میلیا داشته‌اید، احتمالا نگران بوده‌اید که این نوعی جوش است. در حالی که بسیاری از افراد آن‌ها را با آکنه اشتباه می‌گیرند، این برجستگی‌ها با آکنه فرق دارد. یکی از راه‌های تشخیص آن این است که ببینید لمس کردن آن چه حسی ایجاد می‌کند. برخلاف آکنه، میلیا نسبتا محکم است و فشار دادنش بی‌تأثیر است یا تأثیر جزئی دارد. هم چنین برخلاف آکنه، دور چشم و در قسمت‌هایی از پوست صورت که غدد چربی ندارند ظاهر می‌شوند.

 

افرادی که مشکل هورمونی دارند میتوانند همزمان با لیزر موهای زائد ، درمان دارویی برای رفع بیماری هورمونی خود هم انجام دهند؟


کک و مک (freckles)

لکه‌های کوچک یک تا سه میلی‌متری گرد یا بیضی شکل و یا حتی با حدود نامشخص هستند که به رنگ قهوه‌ای روشن و تیره در پوست ایجاد می‌شوند. معمولاً در مناطقی از پوست که در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرد، مثل صورت، پشت دست‌ها، ساعد، گردن و سینه به وجود می‌آید. کک و مک در هر سنی ممکن است ایجاد شود ولی بیشتر در سنین بچگی و جوانی در افراد با پوست روشن خصوصاً اگر موهای قرمز داشته باشند، بروز می‌کند. در فصل بهار و تابستان کک و مک بروز پیدا می‌کند و یا اگر فرد به آن مبتلا باشد، پررنگ‌تر می‌شود و در ماه‌های زمستان از بین رفته یا رنگ آنها روشن‌تر می‌شود. کک و مک به علت فعال‌شدن سلول‌های رنگدانه‌ای پوست در معرض نور ایجاد می‌شود و به همین دلیل، افراد مستعد باید پوشش کافی در مقابل نور آفتاب داشته باشند و به طور مرتب از کرم‌های ضدآفتاب و کلاه استفاده کنند. کک و مک معمولاً درمان نمی‌شود و نیازی به درمان ندارد.
لکه‌های قرمز (Skin rashes and red spots)

لکه‌های قرمز در زمره‌ی رایج‌ترین انواع ناراحتی‌های پوستی است. تقریباً یکی از علائم اولیه‌ی تمام بیماری‌های پوستی، وجود لکه‌های قرمز است. لکه‌های قرمز می‌توانند در هر نقطه‌ای از بدن ظاهر شوند. لکه‌های قرمز روی پوست ممکن است همیشه با آکنه مرتبط نباشند؛ آنها همچنین می‌توانند نشانه‌ای از واکنش آلرژیک به یک محصول مراقبت از پوست و یا به عنوان یک نتیجه از آلرژی به حیوان خانگی یا گیاه باشد. اگر چه، نقاط قرمز پوستی به احتمال زیاد بی‌ضررند، اما ضرورت دارد آنها را با دقت تحت نظر بگیرید. لکه‌های قرمز ممکن است همراه با خارش، درد، تورم، و علائمی از این قبیل باشند. بعضی نقاط قرمز روی پوست نیز ممکن است با مایع پر شده باشند. از سوی دیگر، ممکن است نقطه‌های قرمز رنگی روی پوست خود داشته باشید که نه درد می‌کنند و نه در طی سالیان درازی تغییر شکل داده‌اند. در حالی که بی‌‎ضرر قلمداد کردن این نقاط قرمز امری طبیعی است، اما بهتر است چکاپی از آنها صورت بگیرد و از آن مهم‌تر چنانچه در طول دوران بلوغ شکل گرفته‌اند، تحت معاینه قرار گیرند.
منبع : https://drasgariclinic.com


برچسب‌ها: ،

بازدید:

[ ]